Důležitým východiskem při zpracování nového plánu je poznání, že neexistuje žádná dopravní stavba, která by vyřešila jeho dopravní problémy. Řešení se skládá z mnoha desítek větších i menších opatření ve všech složkách městské mobility.
Víme, že každý má trochu jiný pohled na dopravu a mobilitu, ale zapomíná se na celkový koncept. Každého zajímá jen jeho "dvoreček", jeho problém. Pokud se má ale vyřešit, pak je nutné například znat:
Zlepšení dopravní situace v Jihlavě se však nemůže odehrát bez poměrně výrazné změny dopravního chování obyvatel a návštěvníků města. Automobil nemusí být pro řadu cest nezbytný.
Nebylo by lepší jezdit auty jen v nutných případech a více využívat udržitelné formy městské dopravy - veřejnou dopravu, jízdu na kole nebo chůzi?
Být zdravější, mít více prostoru pro život a udělat z Jihlavy bezpečnější a přívětivější město s živým veřejným prostorem?
Nejde tedy jen o návrh konkrétních opatření, ale i o změnu našich dopravních návyků, což už je jiná kapitola.